Första
semesterboken var i år del ett av den av Jan Guillous planerade, ”romanen om
1900-talet” som det litet storvulet heter i baksidestexten. Brobyggarna heter
den första, tjocka, och synnerligen fängslande första boken. Guillou kan,som
känt, berätta en historia och här är en mustig och fängslande en.
Eller
egentligen flera eftersom det handlar om en brödraskara på tre, tekniskt
ovanligt begåvade, norska pojkar som på vindlande vägar hamnar i olika delar av
världen – en bygger järnväg över Hardangervidda, en gör samma sak i Tyska
östafrika och en försvinner mot tills vidare okända öden med sin partner, en
engelsk lord (total chock för bröderna förstås, under tidigt 1900-tal).
Läsningen
gav mig många nya insikter och påminde mig än en gång om hur mycken mänsklig
möda, både fysisk och intellektuell,som ligger bakom så mycket av det vi tar
för givet. Vilka oerhörda företag järnvägsbyggena var, till exempel. Hur många
människor som har fått sätta liv och hälsa till för att andra skall ta sig
snabbt och bekvämt från plats till plats – men under så olika förhållanden. I
den obarmhärtiga fjällvärlden i Norge byggdes den så kallade Bergen-banan av
norrmän och svenskar, under svåra förhållanden, men med hyggliga löner och
respekt för människoliv.
Inte så i
USA, den stora frihetens land, där den transkontinentala järnvägen byggdes av
kinesiska immigranter. De betalades usla löner och tvingades använda det
billigare,men så mycket farligare nitroglycerinet, medan både norrmännen och
tyskarna kostade på sig den dyrare och tryggare dynamiten.
Mörka
punkter i USAs historia finns det ju många av; det som är mera överraskande är
de ljusa punkterna i Tysklands. Historien skrivs ju av vinnarna och vi har haft
för vana att skylla allt ont som hände under första hälften av 1900-talet på
tyskarna. När det gäller ansvaret för första världskriget är dethär en sanning
med betydlig modifikation – krigsiver och chauvinism fanns det nog i lika hög
grad i Storbrittannien och Frankrike under seklets första decennier. Efter
andra världskrigets tyska vanvett har det varit svårt att se riktigt klart på
det tyska.
Därför är
det hälsosamt omskakande att läsa Jan Guillous bok, där persektivet inte är det
vanliga. En av bröderna bygger alltså järnväg i en av de få tyska kolonierna i
Afrika. Han förundras storligen över hur illa engelsmännen behandlar de av dem
underkuvade folken både i de afrikanska kolonierna och i Indien. För att nu
inte tala om belgarna och särskilt kung Leopold som orsakade sex miljoner
(sic!!) kongolesers död under sin tid som oinskränkt härskare över det som då
kallades belgiska Kongo.Om den monstruösa perioden talas det sällan, eftersom
Belgien hörde till Nazitysklands offer och alltså sedan till de segrande.
Om man får
tro Guillou var tyskarna betydligt bättre, mänskligare och mindre rasistiska
som kolonialherrar än de andra europeiska staterna. Och trettio år senare
började tyska skurkpolitiker systematisk utrota en ras.... Svårt att förstå,
men det visar ju bara att verkligheten sällan är enkel eller förutsägbar.
Nyttigt att
tänka på ger alltså Guillous bok. Också en påminnelse om hur otroligt mycket
som har hänt under drygt hundra år – en teknologisk utveckling som en och annan
kunde drömma, men få ens ha den minsta uppfattning, om vid förra sekelskiftet.
Då många faktiskt optimistiskt tänkte sig att mänskligheten tack vare alla
naturvetenskapliga framsteg snart skulle ha avskaffat kriget...
Jag väntar
med spänning på del två!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar