torsdag 26 april 2012

Alltid på en söndag!

Känner du Vassilis Bolonassos? Eller jag borde kanske fråga om du har hört honom. Tidigare kunde jag bara lyssna på hans program i Sveriges radios P2 under besök i Sverige eller Österbotten. Men nu, tack vare nätet och SRs motsvarighet till Arenan kan jag, om jag så vill, lyssna vilken dag jag som helst, var som helst. Till programmet Alltid på en söndag.

Den lärde och trevlige musikologen Bolonassos får faktiskt tala om och spela musik från Haydn och bakåt i två hela förmiddagstimmar - otroligt och underbart i dessa av suttifieringen förbannade tider. Bolonassos inleder alltid med att önska mig (och alla andra lyssnare förstås) varmt välkommen till programmet, och avslutar med att tacka för uppmärksamheten och berätta om den avslutande Bach-kantaten. För med Bach avslutas det Alltid på en söndag.

Däremellan presenterar Bolonassos på felfri och vacker svenska, men med angenäm grekisk accent, musik från 1000-talet till tidigt 1700-tal. För ett tag sedan spelade han för oss, sina "hedersgäster" ny och alldeles fascinerande musik - ambrosianska hymner från 1000-talet, där östkyrkans grekiska melismer samsas med västkyrkans gregorianik på latin. Det blev härliga kontraster och de två traditionernas särart och speciella skönhet blev väldigt tydliga när de såhär turades om. Så synd att någon katolsk kyrkobyråkrat på 1100-talet tyckte att man minsann inte kunde sjunga den ogudaktiga grekisk-ortodoxa kyrkans troparier jämsides med den enda sanna katolska kyrkans antifoner! Tänk om de båda kyrkornas traditioner hade fått berika varandra ännu mer - hur skulle då månne vår västerländska musik låta?

Det hör tll det ovetbara. Men tack vare Bolonassos har jag och många andra fått en inblick i något alldeles annorlunda. Jag får bara innerlgt hoppas att ingen tråkig byråkrat på SR får för sig att det minsann inte går att ha såhär långa program om något så underligt som "klassisk musik".. För säkerhets skull har jag gått med i Vassilis fb-grupp!

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2522&artikel=5037123

2 kommentarer:

  1. Här på Åland halvvägs till Sverige hör de till veckans högtidsstunder för mig att lyssna på Bolonassos. Han är klok, lärd och rar, har en så härlig radioröst, eller om det bara är själva tilltalet som är så bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, både tilltal, röst och musik är så tilltalande, tycker jag. Har på känn att vi är ganska många "fans".

      Radera